Ile wynosi koszt SEO dla sklepu internetowego? W teorii nietrudno to sprawdzić. Wystarczy wejść na kilka stron należących do różnych agencji marketingowych bądź firm pozycjonujących, odnaleźć na nich zakładkę z cennikiem, wypisać sobie na kartce ceny standardowych pakietów usług, a następnie wyznaczyć z nich jakąś średnią, uzyskując tym sposobem ogólną wartość finansową pozycjonowania – miesięcznego, dziennego albo np. godzinowego. Jeżeli jednak to narzędzie marketingowe ma być zastosowane w celu osiągnięcia realnych efektów, biznesmen musi zapłacić za nie minimum tyle, ile za marketing płacą w tym momencie jego rywale, czyli konkurencyjne sklepy bądź strony. Przewagę buduje się jedynie poprzez inwestycje. Bez nich w dzisiejszych czasach nie da się osiągnąć sukcesu w biznesie.
Właściciel sklepu internetowego, który zaczyna interesować się cenami usług związanymi z SEO (optymalizacją i pozycjonowaniem treści), najczęściej po prostu nigdy wcześniej z czegoś podobnego nie korzystał, więc logicznie rzecz biorąc chce mniej więcej oszacować, ile za taki marketing zapłaci. Musi rozważnie gospodarować firmowym budżetem. Nie może sobie pozwolić na zbyt duże straty w skali miesiąca, zwłaszcza jeśli na rynku stawia dopiero swoje pierwsze kroki, jego aktualna sytuacja finansowa jest nieciekawa lub boi się, że taka inwestycja i tak nie przyniesie mu rzeczywistych rezultatów. Żadna szanująca się i poważnie podchodząca do swoich zadań firma pozycjonująca nigdy nie będzie w stanie przedstawić nowemu klientowi konkretnej sumy, jaką zapłaci on koniec końców za całość działań związanych z pozycjonowaniem. Nie da się bowiem przewidzieć pewnych zmian, które na co dzień odgrywają się w sieci. Systemy Google zmieniają się teraz z prędkością światła. Wyposażane są w coraz to nowocześniejsze oprogramowania, dzięki którym potrafią wyłapywać różne błędy występujące na stronach oraz sztuczki stosowane przy pozycjonowaniu. Im więcej zaistnieje takich przeszkód, tym trudniejsze stanie się pozycjonowanie, a to zwiększy oczywiście jego koszt. Trzeba też brać tutaj pod uwagę status konkurencji. Koszt SEO dla sklepu internetowego będzie tym wyższy, im większa będzie popularność rywalizujących z nim marketów. Jeżeli jest on odpowiedzią na występującą na rynku lukę i po prostu ją zapełnia, oferując ludziom coś innowacyjnego, z czym nigdy wcześniej się nie spotkali, rzeczywiście szansa na tanie wypozycjonowanie strony stanie się realna. W przypadku nowych sklepów, które starają się zająć standardowymi branżami – np. branżą odzieżową, meblami czy chociażby muzyką – taka szansa jest minimalna, więc czas pozycjonowania będzie tutaj dłuższy, a to wygeneruje jego wyższą cenę.
Koszt SEO dla sklepu internetowego jest więc zależny od wielu czynników i nikt nie jest w stanie wyznaczyć takiej ogólnej stawki, za którą dałoby się wypozycjonować każdy internetowy market. Jeżeli jego właściciel chce przynajmniej mniej więcej oszacować, ile za to wszystko zapłaci, powinien po prostu zgłosić się z tym pytaniem do firm pozycjonujących.